Warning: Creating default object from empty value in /home/zfigaurk/public_html/plugins/system/jat3/core/joomla/modulehelper.php on line 320
Μαθησιακές διαταραχές και συνοσηρότητα

Μαθησιακές διαταραχές και συνοσηρότητα


Της Αργυρώς Καραμπά

Οι Μαθησιακές Διαταραχές έχουν συνδεθεί με ένα ευρύ φάσμα διαταραχών. Τα άτομα που έχουν διαγνωσθεί με Μαθησιακές Διαταραχές μπορεί παράλληλα να εμφανίζουν και κάποιο αισθητηριακό έλλειμμα, κάποια άλλη ψυχική διαταραχή ή κάποια γενική ιατρική κατάσταση, συνήθως νευρολογικής φύσεως.

Συχνά οι διαταραχές αυτές συνυπάρχουν με:

Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα: Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα ήταν η πρώτη διαταραχή που συνδέθηκε με τις Μαθησιακές Διαταραχές. Οι μελέτες υποστηρίζουν ότι υπάρχει μια συνέχεια διαταραχών που σχετίζονται με μια νευρολογική δυσλειτουργία και αυτές οι διαταραχές είναι πιθανό να εμφανίζουν συνοσηρότητα. Οι ερευνητές των μελετών αυτών προτείνουν, όταν μια από αυτές τις διαταραχές διαγνωσθεί, ο κλινικός να διερευνήσει στην διαγνωστική διαδικασία την πιθανότητα να συνυπάρχει και κάποια από τις άλλες διαταραχές του συνεχούς αυτού. 

Εναντιωτική Διαταραχή.

Διαταραχή Διαγωγής: Ειδικά για την Διαταραχή Διαγωγής έχουν διεξαχθεί πολλές έρευνες, οι οποίες συγκλίνουν στην άποψη ότι το 1/3 των εφήβων που έχουν διαγνωσθεί με Διαταραχή Διαγωγής, καθώς και των νεαρών ενηλίκων που έχουν διαγνωσθεί με Διαταραχή Προσωπικότητας (ιδιαίτερα την Οριακή Διαταραχή Προσωπικότητας), εμφανίζουν ταυτόχρονα Μαθησιακή Διαταραχή, η οποία είτε δεν είχε διαγνωσθεί είτε είχε διαγνωσθεί αλλά δεν είχε αντιμετωπισθεί θεραπευτικά. Παρόμοια ευρήματα προκύπτουν και σε νεαρά αγόρια που φιλοξενούνται σε σωφρονιστικά ιδρύματα.

Διαταραχές Προσωπικότητας.

Μείζονα Καταθλιπτική Διαταραχή ή Δυσθυμική Διαταραχή: Σε ότι αφορά τον συσχετισμό των Μαθησιακών Διαταραχών με τις Διαταραχές του Συναισθήματος, κάποιοι εκφράζουν τις αντιρρήσεις τους για τον πραγματικό ρόλο των Διαταραχών του Συναισθήματος στις Μαθησιακές Διαταραχές, θέτοντας το ερώτημα του αν μια Διαταραχή του Συναισθήματος μπορεί να αποτελεί μέρος της αιτιολογίας ή συνέπεια της ύπαρξης μιας Μαθησιακής Διαταραχής.

Επιληψία.

Σύνδρομο Gilles de la Tourette.

Αναπτυξιακή Διαταραχή του Συντονισμού των Κινήσεων.

Διαταραχές της Επικοινωνίας.

Πέρα όμως από τα προαναφερθέντα, μαζί με τις Μαθησιακές Διαταραχές, το παιδί αναμένεται να αντιμετωπίζει συχνά και πολλά προβλήματα που αφορούν το δικό του συναίσθημα και τον τρόπο που βιώνει τις δυσκολίες αυτές αλλά και την κοινωνική ζωή του, δηλαδή την αλληλεπίδρασή του με τους συνομηλίκους του. Για παράδειγμα, τα παιδιά με Μαθησιακές Διαταραχές αναφέρεται πως βιώνουν μεγαλύτερα επίπεδα άγχους σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους και το άγχος αυτό μπορεί να εκφράζεται ως φόβος αποτυχίας ή να μεταμφιέζεται σε σωματικά ενοχλήματα.

Γεγονός αποτελεί πως αν αυτές οι διαταραχές μένουν μη διαγνωσμένες και δεν αντιμετωπιστούν ψυχοθεραπευτικά πολύ σύντομα, το παιδί θα οδηγηθεί σε απογοητεύσεις και απώλεια του ηθικού του. Το αποτέλεσμα, λοιπόν, θα είναι η χαμηλή αυτοεκτίμηση, καθώς και οι ελλιπείς κοινωνικές του δεξιότητες, οι οποίες θα επιδεινώσουν την κατάσταση. Ακόμη, είναι σχεδόν βέβαιο, ότι η εγκατάλειψη του σχολείου και οι μετέπειτα κοινωνικές, επαγγελματικές δυσκολίες θα ακολουθήσουν στην πορεία.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι οι διαταραχές αυτές, αν δεν αντιμετωπιστούν, θα επιμείνουν και στην ενήλικη ζωή του ατόμου, προκαλώντας αρκετές φορές ανυπέρβλητες δυσκολίες στην εύρεση απασχόλησης, αλλά κυρίως στην διατήρησή της.

Επιπρόσθετα, αναφέρεται ότι τα παιδιά αυτά έχουν πολύ μικρότερη ανοχή στη ματαίωση και στις απογοητεύσεις σε σύγκριση με συνομήλικους τους. Επίσης, συχνά παρουσιάζουν έντονα συναισθήματα θυμού αλλά και μοναξιάς.

Όλες αυτές οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί κάποιες φορές είναι οι συνέπειες των απογοητεύσεων και των αποτυχιών που οφείλονται στις Μαθησιακές Διαταραχές, όταν αυτές δεν έχουν διαγνωσθεί και αντιμετωπισθεί ψυχοθεραπευτικά. Ωστόσο, υπάρχουν και περιπτώσεις που οι ψυχολογικές αυτές καταστάσεις μπορεί να αντανακλούν με ένα διαφορετικό τρόπο, όπως μια δυσλειτουργία του νευρικού συστήματος. Τα εκδηλούμενα συμπεριφορικά ή συναισθηματικά συμπτώματα είναι πιθανό να αποκαλύπτουν τα χαρακτηρολογικά στοιχεία που ανέπτυξε το παιδί προκειμένου να αντεπεξέλθει στο δυσλειτουργικό του νευρικό σύστημα.

Καραμπά Αργυρώ

Συγγραφέας - Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού & Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" 

http://www.xn--mxaaafv4af4a6ap7a.gr/

You are here: Οι γειτονιες μας ΒΥΡΩΝΑΣ Μαθησιακές διαταραχές και συνοσηρότητα