Warning: Creating default object from empty value in /home/zfigaurk/public_html/plugins/system/jat3/core/joomla/modulehelper.php on line 320
Τι συμβαίνει με την Aegean και την κρατική στήριξη;

Τι συμβαίνει με την Aegean και την κρατική στήριξη;


Της Μαρίνας Αλεξανδρή

Ο πρόεδρος της Αegean Ευτύχης Βασιλάκης ζήτησε, δημοσίως, δάνεια με κρατικές εγγυήσεις για να διασώσει τον αερομεταφορέα, αλλά ξεκαθάρισε πως δεν προτίθεται να παραχωρήσει ποσοστό της εταιρίας του στο κράτος. Ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής δήλωσε χθες πως δεν τίθεται ζήτημα κρατικοποίησης της Aegean και ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης διαμήνυσε πως «δεν θα αφήσουμε εταιρείες, όπως η Aegean, χωρίς στήριξη». Και στο ερώτημα εάν, στο πλαίσιο αυτής της στήριξης, θα υπάρξει συμμετοχή του κράτους στο μετοχικό κεφάλαιο της Aegean, ο κ. Γεωργιάδης απάντησε: «Το πρόβλημα δεν είναι αν θα μπει το δημόσιο ως μέτοχος στην εταιρεία, αλλά να παρουσιάσουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο».

Εάν όλα αυτά συνιστούν έναν άτυπο δημόσιο διάλογο, τότε υπάρχει ζήτημα με τους κυβερνητικούς χειρισμούς στην υπόθεση της Aegean. Και το ερώτημα που τίθεται, όχι μόνον από πηγές της αντιπολίτευσης αλλά και από παράγοντες της αγοράς, είναι καθαρό και επιτακτικό:

Σκοπεύει η κυβέρνηση Μητσοτάκη να διασώσει με κρατικό χρήμα –δηλαδή, με χρήμα των φορολογουμένων– την Aegean, χωρίς το κράτος να έχει ούτε ποσοστό, ούτε λόγο στην λειτουργία της εταιρίας; Και εάν το πράξει, ποιες θα είναι οι εγγυήσεις για να πάρουν πίσω τα χρήματά τους οι Έλληνες φορολογούμενοι;

Ο Αδωνις Γεωργιάδης είπε χθες πως η κυβέρνηση ετοιμάζει σχέδιο για την Aegean», το οποίο όμως δεν είναι ακόμη έτοιμο και ως εκ τούτου δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες. Η επισήμανσή του όμως πως «το πρόβλημα δεν είναι εάν θα μπει το δημόσιο ως μέτοχος», ερμηνεύεται από πολλές πλευρές και ως προετοιμασία της κοινής γνώμης για το μοντέλο της τελικής λύσης.

Οι πληροφορίες αναφέρουν πως οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Aegean – Μαξίμου και υπουργείου Ανάπτυξης είναι πυρετώδεις τις τελευταίες ημέρες και πως το μήνυμα που εκπέμπεται από την πλευρά της εταιρίας είναι σταθερό: «Ή παίρνουμε κρατική βοήθεια χωρίς να πάρει μετοχές το Δημόσιο ή συρρικνώνουμε το μέγεθος της εταιρείας, με όλες τις συνέπειες που μπορεί να έχει αυτό για τον τουρισμό».

«Εάν η Aegean μείνει σκιά του εαυτού της αποτελώντας μία από τις λιγοστές πανευρωπαϊκά εταιρείες που δεν στηριχτούν κρατικά, τότε η συρρίκνωσή της θα είναι μονόδρομος. Θα επιστρέψει 14 χρόνια πίσω και ο στόλος της μετά βίας θα υπερβαίνει τα 25 αεροσκάφη», είπε την περασμένη Δευτέρα μιλώντας σε επενδυτές ο κ. Ευτύχης Βασιλάκης. Και είναι προφανές ότι υπονόησε πως με 25 αεροσκάφη τουρισμός που να παράγει το 25% του ΑΕΠ της χώρας δεν μπορεί να υπάρξει. Και κάνοντας το μήνυμα ακόμη πιο καθαρό, στελέχη της εταιρίας που μετέχουν στις διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση, δεν παραλείπουν να θυμίζουν τακτικά πως «πέρσι, η Aegean έφερε το 70% των ξένων τουριστών στην Ελλάδα».

Για μια εταιρία που έχει σχεδόν μονοπωλιακή θέση στην αγορά, ενδεχομένως το εν λόγω επιχείρημα να έχει επιχειρηματική βάση. Για μια κυβέρνηση όμως που καλείται να διαχειριστεί τα ταμειακά διαθέσιμα του κράτους και τα κονδύλια των ευρωπαϊκών ταμείων σε εποχή ιστορικής ύφεσης, τα ερωτήματα είναι πολλά.

Η Aegean είναι μια εταιρία που πέρσι είχε τζίρο 1,3 δις ευρώ και κέρδη 79 εκατομμυρίων ευρώ. Προφανώς και είναι μια εταιρία που πρέπει να υπάρχει στην Ελλάδα της μεγάλης τουριστικής βιομηχανίας, αλλά είναι και μια εταιρία που βαρύνεται με δάνεια 200 εκατομμυρίων ευρώ και με συμβάσεις leasing 290 εκατομμυρίων ευρώ. Άρα, η όποια στήριξή της με κρατικά δάνεια θα πρέπει να περιλαμβάνει και ρητές εγγυήσεις και για την αποπληρωμή τους και για την αξιοποίησή τους.

Εδώ, δε, μάλλον θα έχουν ήδη πληροφορηθεί στην κυβέρνηση και το μοντέλο που επιλέγεται στην Γερμανία για την διάσωση της Lufthansa. Το «πακέτο» που βρίσκεται στο τραπέζι προβλέπει στήριξη της Lufthansa με 7 έως 9 δις με το γερμανικό Δημόσιο να αποκτά το 25% συν μία μετοχή της εταιρίας και δύο θέσεις στο Εποπτικό της Συμβούλιο. Κι εκεί, πρόκειται για μια εταιρία με τζίρο 35,6 δις και καθαρά κέρδη 1,2 δις.

Σημειώνεται επίσης ότι ο υπουργός Υποδομών της Πορτογαλίας Pedro Nuno Santos, δήλωσε πρόσφατα ότι σε οποιαδήποτε εισφορά κρατικών κεφαλαίων στον πορτογαλικό αερομεταφορέα TAP, η κυβέρνηση θα έχει περισσότερο λόγο στις στρατηγικές αποφάσεις της εταιρείας στο εγγύς μέλλον. 

Πηγή: tvxs.gr

You are here: Οι γειτονιες μας ΒΥΡΩΝΑΣ Τι συμβαίνει με την Aegean και την κρατική στήριξη;